REGULAMIN RADY RODZICÓW
Szkoły Podstawowej nr 340 im. Prof. Bogusława Molskiego w Warszawie obowiązujący od 14 września 2017 roku.
§ 1
- Rada Rodziców działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 14.12.2016, poz. 59 z późn. zm.), Statutu szkoły Podstawowej nr 340 im. Profesora Bogusława Molskiego w Warszawie (Szkoła), Statutu Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 95 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie (Szkoła) do jego wygaśnięcia oraz niniejszego Regulaminu.
- Rada Rodziców stanowi reprezentację Rodziców uczniów Szkoły.
- Zadaniem Rady Rodziców jest wyrażanie opinii i wnioskowanie w sprawach dotyczących Szkoły, wspomaganie pracy Szkoły i opiniowanie procesu edukacyjnego. Rada podejmuje działania mające na celu stworzenie optymalnych warunków nauki w Szkole. Rada Rodziców opiera swoją działalność na pracy społecznej członków Rady Rodziców.
§ 2
- Rada Rodziców wykonuje swoje zadania poprzez:
- organizowanie działalności rodziców na rzecz wspomagania Szkoły w realizacji jej zadań,
- gromadzenie funduszy wspomagających Szkołę,
- współpracę z innymi organami Szkoły,
- zapewnienie rodzicom rzeczywistego wpływu na działalność Szkoły,
- zapewnienie rodzicom dostępu do informacji dotyczących:
- planów i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych,
- oceny postępów i zaistniałych trudności dzieci w nauce i wychowaniu,
- regulaminów oceniania, klasyfikowania i promocji uczniów,
- wyrażanie opinii o Nauczycielach oraz innych pracownikach Szkoły i realizacji zadań Szkoły.
- Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwała:
- program wychowawczy- profilaktyczny Szkoły
- Rada Rodziców opiniuje:
- program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
- projekt planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.
§ 3
- Rada Rodziców składa się z reprezentantów poszczególnych klas.
- Jedną klasę w Radzie Rodziców reprezentuje jeden Rodzic.
- Jeden Rodzic może w Radzie Rodziców reprezentować tyle klas do ilu klas uczęszczają jego dzieci.
- Wybory do Rady Rodziców przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu Rodziców każdej klasy.
- Wybory do Rady Rodziców przygotowuje Wychowawca Klasy, który zatwierdza również protokół z wyborów.
- Na Zebraniu Rady Rodziców każda klasa w głosowaniach dysponuje jednym głosem.
- Pierwsze Zebranie Rady Rodziców powinno odbyć się nie później niż w ciągu 14 dni od daty wyborów Rad Klasowych. Zwołanie pierwszego Zebrania Rady Rodziców należy do obowiązków ustępującego Przewodniczącego Rady Rodziców.
- Rodzice uczniów danej klasy, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Klasową.
- Rada Klasowa liczy nie mniej niż 3 osoby oraz jedną osobę jako reprezentant klasy w Radzie Rodziców (może to być osoba będąca w Radzie Klasowej). Do udziału w wyborach do Rady Klasowej uprawnieni są rodzice uczniów danej klasy. Jednego ucznia może reprezentować w wyborach tylko jeden Rodzic.
- Kadencja członków Rady Rodziców oraz Rady Klasowej trwa 12 miesięcy począwszy od daty dokonania wyboru w danej klasie na pierwszym zebraniu Rodziców i kończy się najpóźniej w dniu wyłonienia kolejnego składu Rady Klasowej w kolejnym roku szkolnym.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Rady Rodziców oraz Rady Klasowej przeprowadza się wybory uzupełniające. Osoba wybrana w wyborach uzupełniających pełni swoją funkcję do zakończenia kadencji aktualnie funkcjonującej Rady.
- Wybory uzupełniające każdy vacat Przygotowuje Wychowawca Klasy, który zatwierdza również protokół z wyborów uzupełniających.
- Klasa może odwołać swojego reprezentanta na każdym zebraniu klasowym na wniosek każdego z Rodziców przy zachowaniu quorum, o którym mowa w § 10 pkt 1.
- Wygaśnięcie mandatu członka Rady Rodziców oraz Rady Klasowej następuje w wyniku:
- rezygnacji reprezentanta,
- odwołanie przez zebranie klasowe,
- zakończenie kadencji,
- zakończenie nauki przez dziecko w danej klasie.
§ 4
- Najwyższą władzą Rady Rodziców jest Zebranie Rady Rodziców.
- Rada Rodziców działa niezależnie od liczby reprezentantów.
- Rada Rodziców powołuje ze swojego grona: Prezydium Rady oraz Komisję Rewizyjną, które działają w imieniu Rady Rodziców.
- Kadencja organów Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny od momentu wyboru na funkcje i wygasa najpóźniej z chwilą ukonstytuowania się składu Rady Rodziców w kolejnym roku szkolnym.
- Zebranie Rady Rodziców może odwołać członków Prezydium Rady Rodziców i Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji na wniosek członków Rady Rodziców lub Uchwały Zebrania Klasowego.
§ 5
- Do kompetencji Zebrania Rady Rodziców należy:
- uchwalenie Regulaminu Rady oraz wszelkich jego zmian,
- uchwalanie programu działania Rady (w ciągu dwóch pierwszych miesięcy każdego roku szkolnego) oraz wszelkich jego zmian,
- uchwalanie Budżetu Rady Rodziców oraz wszelkich jego zmian,
- podejmowanie uchwał na wniosek Prezydium, Przewodniczącego, Komisji Rewizyjnej, członków Rady, zebrania każdej z klas, Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej, Samorządu Szkolnego i Dyrekcji Szkoły,
- inicjowanie nowych form nauczania, programów autorskich itp.,
- opiniowanie działalności pracy Szkoły i wnioskowanie we wszystkich sprawach Szkoły,
- powoływanie Organów Rady: Prezydium i Komisji Rewizyjnej,
- powoływanie zespołów stałych lub czasowych do wykonywania konkretnych zadań; Zespoły te mogą składać się zarówno z członków Rady Rodziców jak i osób zaproszonych do współpracy spoza jej grona,
- zatwierdzanie sprawozdania Prezydium Rady i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium organom Rady Rodziców,
§ 6
- Zebranie Rady Rodziców zwoływane jest przez Prezydium nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
- Zebranie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym na wniosek:
- Przewodniczącego,
- Członka Prezydium Rady Rodziców
- Członka Komisji Rewizyjnej,
- trzech Członków Rady Rodziców,
- Rady Pedagogicznej,
- Samorządu Szkolnego,
- Dyrekcji Szkoły.
- O zebraniu Rady Rodziców w zwyczajnym trybie członkowie Rady muszą być poinformowani na co najmniej tydzień przed terminem zebrania. Informację o terminie i planowanym porządku obrad Przewodniczący lub upoważniona przez niego osoba powiadamia członków Rady Rodziców za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (e-mail lub sms). Informacja będzie uznana za dostarczoną w przypadku przesłania jej na zadeklarowane adresy e-mail lub numery telefonów przez członków Rady Rodziców w danym roku szkolnym.
- O zebraniu w trybie nadzwyczajnym członkowie Rady muszą być poinformowani przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (e-mail lub sms). Informacja będzie uznana za dostarczoną w przypadku przesłania jej na zadeklarowane adresy e-mail lub numery telefonów przez członków Rady Rodziców w danym roku szkolnym.
- Z posiedzeń Rady Rodziców oraz Prezydium Rady Rodziców sporządza się protokół.
§ 7
- Prezydium Rady Rodziców liczy co najmniej 5 osób.
- Prezydium wybiera ze swojego grona Przewodniczącego, Zastępcę Przewodniczącego ds. finansowych. Funkcja skarbnika może być łączona z innymi funkcjami w Prezydium Rady Rodziców.
- Prezydium Rady Rodziców posiada następujące kompetencje i zadania:
- zwołuje Zebranie Rady Rodziców,
- odpowiada za bieżącą pracę Rady Rodziców,
- przygotowuje projekt Budżetu Rady Rodziców,
- współpracuje z organami Szkoły tj. z Dyrekcją Szkoły, Radą Szkoły, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim,
- realizuje uchwały Rady Rodziców,
- zapewnia realizację postulatów uchwalonych na Zebraniach Klasowych i pomaga w rozwiązywaniu problemów zgłaszanych przez Rodziców,
- organizuje działania Rodziców na rzecz Szkoły,
- opiniuje bieżącą działalność Szkoły, zgłasza postulaty i problemy do Dyrekcji lub innych i. organów Szkoły, wnioskuje we wszystkich sprawach Szkoły,
- dysponuje funduszami Rady Rodziców w ramach Budżetu uchwalonego przez Radę Rodziców,
- przygotowuje roczne sprawozdanie z działalności Rady Rodziców, reprezentuje Radę Rodziców na zewnątrz.
- Prezydium Rady Rodziców obraduje nie rzadziej niż raz w miesiącu. Na posiedzenia, Prezydium Rady Rodziców może zaprosić Dyrektora Szkoły lub inne osoby.
§ 8
- Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 osób i powołuje ze swojego grona Przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę pracy Rady Rodziców przynajmniej raz w roku szkolnym.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola przestrzegania Regulaminu Rady Rodziców,
- kontrola działalności finansowej Rady Rodziców,
- kontrola zgodności wydatków z uchwalonym Budżetem Rady,
- bieżąca kontrola pracy Prezydium Rady Rodziców,
- udział w posiedzeniach Prezydium Rady Rodziców,
- składanie sprawozdań z przeprowadzonych kontroli na Zebraniu Rady Rodziców,
- przedstawianie wniosków w sprawie działania Rady Rodziców,
- przedstawianie wniosków w sprawie udzielenia absolutorium Prezydium Rady Rodziców.
- Komisja Rewizyjna przedstawia wyniki swojej pracy raz do roku na Zebraniu Rady Rodziców.
- Zebrania Komisji Rewizyjnej zwoływane są przez Przewodniczącego Komisji lub członków Rady Rodziców, a także na wniosek Przewodniczącego Rady Rodziców, zebrania klasowego (w postaci uchwały) lub na wniosek podpisany przez co najmniej 10 rodziców.
- Ustalenia i wnioski Komisji Rewizyjnej muszą mieć formę pisemną i są przedstawiane na Zebraniu Rady, Prezydium Rady oraz osobom, które wnioskowały w danej sprawie.
§ 9
- Organem wnioskującym w sprawach dotyczących każdej z klas jest Zebranie Klasowe Rodziców.
- Zebrania Klasowe odbywają się z inicjatywy rodziców dzieci danej klasy, członków Rady Rodziców, Prezydium Rady lub Wychowawcy klasy.
- Liczba zebrań klasowych nie powinna być mniejsza od liczby obowiązkowych zebrań informacyjnych (wywiadówek) zwoływanych przez Wychowawcę klasy.
§ 10
- Uchwały Zebrania Rady Rodziców, Zebrania Klasowego, posiedzeń Prezydium i Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów obecnych na zebraniu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (e-mail) przy zachowaniu quorum (ponad połowa osób uprawnionych do głosowania).
- Uchwały Zebrania Rady Rodziców i Zebrania Klasowego można podjąć zwykłą większością głosów osób obecnych na zebraniu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (e-mail) niezależnie od liczby osób, przy zachowaniu następujących warunków:
- członkowie Rady Rodziców zostali powiadomieni przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (e-mail lub sms). Powiadomienie będzie uznana za dostarczoną w przypadku przesłania go na zadeklarowane adresy e-mail lub numery telefonów przez członków Rady Rodziców w danym roku szkolnym na co najmniej 1 tydzień przed zebraniem,
- informacja o terminie i przedmiocie uchwał została umieszczona na stronie internetowej Rady Rodziców w terminie zwoływania zebrania.
- W sprawach dotyczących:
- zmiany Regulaminu Rady Rodziców,
- wyborów składu Rady (Przewodniczącego, Prezydium i Komisji Rewizyjnej Rady),
- zatwierdzania Budżetu Rady,
- zatwierdzania sprawozdania rocznego Rady Rodziców,
- zatwierdzania sprawozdania Komisji Rewizyjnej,
uchwały nie mogą być podjęte przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
- Uchwały z wyjątkiem w sprawach, o których mowa w § 10 punkt 3, mogą być podejmowane bez zwoływania Zebrania Rady Rodziców przy pomocy komunikacji elektronicznej (e-mail). Uchwały takie wysyłane są drogą elektroniczną (e-mail) przez Przewodniczącego Rady Rodziców lub inną osobę wyznaczoną przez Prezydium Rady Rodziców jedynie w przypadku uzyskania akceptacji większości Prezydium Rady Rodziców dla takiej procedury głosowania. Za skutecznie dostarczone informacje do głosowania uważa się informacje wysłane drogą elektroniczną e-mail zawierające wszystkie niezbędne elementy (treść uchwały i załączniki) na zadeklarowane adresy e-mail przez członków Rady Rodziców w danym roku szkolnym. Głosowanie odbywa się poprzez zebranie drogą elektroniczną, w terminie 72 godzin od momentu ich wysłania, głosów członków Rady Rodziców zgodnie z zasadami opisanymi w punktach 1 i 2 powyżej.
- Wszystkie uchwały Zebrania Rady Rodziców, posiedzeń Prezydium Rady Rodziców i Komisji Rewizyjnej Rady Rodziców są protokołowane i zamieszczane na stronie internetowej Rady Rodziców.
§ 11
- Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie działalności statutowej Szkoły z następujących źródeł:
- zadeklarowanych, dobrowolnych składek rodziców,
- darowizn i wpłat osób fizycznych i prawnych, organizacji, instytucji i fundacji,
- odsetek i odpisów bankowych,
- darowizn celowych,
- innych źródeł przewidzianych właściwymi przepisami prawa.
§ 12
- Wydatkowanie środków Rady odbywa się na podstawie budżetu uchwalonego przez Zebranie Rady Rodziców.
- Do czasu zatwierdzenia Budżetu Rady Rodziców podstawą wydatków jest projekt Budżetu Rady Rodziców zatwierdzony przez Prezydium Rady Rodziców.
- Wydatki zgodnie z Budżetem Rady Rodziców realizuje Prezydium Rady Rodziców.
- Fundusze Rady Rodziców pochodzące ze składek rodziców przeznaczane są przede wszystkim na:
- pomoce naukowe, środki dydaktyczne oraz książki i czasopisma dla biblioteki,
- dofinansowania imprez ogólnoszkolnych,
- doposażenie techniczne szkoły (np. pracownie przedmiotowe),
- dofinansowanie na wniosek klas imprez o charakterze klasowym,
- nagrody dla wyróżniających się uczniów, zespołów uczniów (kół sportowych, artystycznych i naukowych) i klas,
- finansowanie wybranych zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań,
- bezzwrotną pomoc finansową dla uczniów będących w trudnej sytuacji materialnej, życiowej, rodzinnej lub spowodowanej zdarzeniem losowym, przyznawaną zgodnie z zadami określonymi w załączniku nr 1 do niniejszego Regulaminu,
- wydatki osobowe związane z prowadzeniem księgowości i rachunkowości Rady Rodziców.
- Podstawą wydatkowania środków na cele związane z działalnością Szkoły jest podanie złożone przez upoważnionego przedstawiciela Rady Pedagogicznej i zaakceptowane przez Przewodniczącego Rady Rodziców. Przewodniczący Rady Rodziców przed zaakceptowaniem wydatku ma obowiązek zasięgnięcia opinii członków Prezydium Rady Rodziców lub Rady Rodziców. W szczególnych przypadkach Przewodniczący Rady Rodziców może upoważnić w formie pisemnej do akceptacji wydatków Zastępcę Przewodniczącego ds. finansowych.
- Dochody pochodzące z innych źródeł takich jak darowizny wydatkowane są zgodnie z wolą darczyńców lub też uchwałą Zebrania Rady Rodziców bądź uchwałą Prezydium Rady Rodziców.
- Sprawozdanie finansowe Rady Rodziców obejmuje wszystkie środki będące w posiadaniu Rady Rodziców. Na wniosek darczyńcy może zajść konieczność sporządzenia oddzielnego sprawozdania z uzyskanych od niego funduszy.
- Darowizny rzeczowe na rzecz Rady Rodziców takie jak środki trwałe, przedmioty nietrwałe, artykuły drobne, powinny być przekazywane na podstawie protokołu.
§ 13
- Obsługę księgowo-rachunkową Rady Rodziców oraz prowadzenie kasy, Rada Rodziców może powierzyć księgowemu oraz kasjerowi.
- Wynagrodzenie księgowego i kasjera ustala Prezydium Rady Rodziców z zastrzeżeniem pkt 3.
- Wynagrodzenie osób, o których mowa w punkcie 2 powyżej nie może przekraczać 20% planowanego przez Prezydium Rady Rodziców budżetu na dany rok szkolny.
- Umowy w imieniu Rady Rodziców podpisuje Przewodniczący Rady Rodziców lub dwóch członków Prezydium Rady Rodziców działających na postawie pisemnego upoważnienia Przewodniczącego.
- Bezpośredni nadzór nad pracą księgowego i kasjera sprawuje Zastępca Przewodniczącego ds. finansowych Rady Rodziców i Komisja Rewizyjna rady Rodziców.
- Przewodniczący Rady Rodziców oraz Zastępca Przewodniczącego ds. finansowych upoważnieni są, działając jednoosobowo, do zakładania oraz likwidowania w banku rachunku rozliczeniowego oraz dokonywania bieżących wpłat i wypłat oraz przelewów bankowych.
- Przewodniczący Rady Rodziców jest upoważniony samodzielnie do zawierania w imieniu Rady Rodziców umów dotyczących działania Rady Rodziców.
- Prezydium Rady Rodziców drogą uchwały ustala osobę upoważnioną do kontaktów z bankiem w imieniu Rady Rodziców (pobieranie korespondencji, gotówki itp.).
- Zasady prowadzenia działalności finansowej Rady Rodziców muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami finansowego prawa polskiego.
- Prezydium Rady Rodziców może upoważnić przedstawiciela Rady Rodziców (z zastrzeżeniem pkt 11 niniejszego paragrafu) do obsługi księgowo-rachunkowej funduszów Rady Rodziców.
- Osoba wymieniona w pkt 10 powyżej nie może być jednocześnie członkiem Komisji Rewizyjnej.
§ 14
- Rada Rodziców posługuje się następującymi podłużnymi pieczęciami o treści:
- Rada Rodziców Szkoły Podstawowej Nr 340 im. Profesora Bogusława Molskiego 02-793 Warszawa, ul. E. Lokajskiego 3
- Przewodniczący Rady Rodziców Szkoły Podstawowej Nr 340 im. Profesora Bogusława Molskiego
- Zastępca Przewodniczącego ds. finansowych Rady Rodziców Szkoły Podstawowej Nr 340 im. Profesora Bogusława Molskiego
- Osobą dysponującą pieczęciami i przechowującą je jest Przewodniczący Rady Rodziców lub Zastępca Przewodniczącego ds. finansowych.
Powyższy regulamin wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia i zastępuje wcześniej obowiązujący Regulamin Rady Rodziców.
Załączniki
Niniejszy regulamin do poprania w postaci pliku pdf